Sayıştay'ın 2020 yılı raporunda SBB'nin Kamu İhale Kanunu'nu tercih etmeyip, 'doğrudan temine' başvurduğu görüldü. Sayıştay, bölme işleminin sıklıkla tercih edildiğine dikkat çekti.
Sayıştay Başkanlığı'nın, Samsun Büyükşehir Belediyesi'ne ait 2020 yılı 'Denetim Raporu ve İzlemeye Alınan Bulgular' konulu raporu yayınlandı. Sayıştay Raporu'nda, dikkat çeken bölüm "BULGU 20: Tek Seferde İhale ile Temin Edilebilecek Bazı Mal ve Hizmet Alımlarının Kısımlara Bölünmesi" kısmı oldu.
Raporda, Samsun Büyükşehir Belediyesi'nin bazı mal ve hizmet alımlarında 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu'nu tercih etmeyip, 'doğrudan temine' başvurduğu görüldü. 'Araç kiralama, yedek parça, işçilik ve inşaat malzemeleri' gibi mal ve hizmet kalemlerindeki doğrudan alımlar Sayıştay Raporu'na yansıdı.

İHALE KANUNUNA AYKIRI
Sayıştay Raporu'nda özetle şu ifadelere yer verildi; "Samsun Büyükşehir Belediyesi'nin 2020 yılı mali tablolar ve eki belgelerin incelenmesinde; idare birimleri tarafından yapılan bazı mal ve hizmet alımlarının, tek seferde ihale yoluyla temin edilmeyip, doğrudan temin yöntemiyle, kısımlara bölünmek suretiyle gerçekleştirildiği görülmüştür. 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu'nun 22’nci maddesinin birinci fıkrasının (d) bendinde belirtilen parasal limit, Büyükşehir Belediyesi sınırları dâhilinde bulunan idareler için 97.008,00 TL’dir. İhtiyaç teminlerinde piyasada yapılan fiyat araştırması sonucunda öngörülen parasal limitin aşılacağının tespit edilmesi halinde, ihtiyacın Kanun'un ilgili hükümlerine göre ihale yoluyla temin edilmesi gerekmektedir. Ayrıca, 4734 sayılı Kanun'un 19'uncu maddesine göre açık ihale usulü ile temini gereken ihtiyacın öngörülen parasal sınırların altında kalacak şekilde, adet bazında veya aynı ihale konusu içinde yer alabilecek nitelikteki mal ve hizmet alımları ile yapım işlerinin, kalemlere veya gruplara bölünmek suretiyle temini, 4734 sayılı Kanun’un temel ilkelerine aykırılık teşkil etmektedir."

SALGIN HASTALIKLA İLGİSİ YOK!
Samsun Büyükşehir Belediyesi'nce Sayıştay'a verilen cevapta, 'hizmetlerin aksamaması, salgın hastalık, ivedilik' gibi nedenlerle doğrudan temin yönteminin kullanıldığı belirtildi. Sayıştay ise, "Doğrudan temin yöntemiyle alınıp kısımlara bölünen mal ve hizmetlerin küçük bir kısmı aşağıdaki tabloda gösterilse de yapılan incelemelerde idare tarafından kısımlara bölme işleminin sıklıkla tercih edildiği, yapılan alımların ifade edildiği gibi salgın hastalık, ivedilik gibi nedenlerle ilgisinin olmadığı görülmektedir" denildi.
SAYIŞTAY BAZI ÖRNEKLER VERDİ!
Sayıştay Raporu'nda, "Aşağıdaki tabloda örnekleri ile görüleceği üzere, idarece 2020 yılında doğrudan temin yöntemiyle yapılan bazı mal ve hizmet alımlarını, belirlenen parasal sınırların altında kalacak şekilde kısımlara bölmüş ve böylece 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu'nun 22'nci maddesinin (d) bendi için öngörülen 97.008,00 TL (KDV hariç) tutarındaki parasal limitin altında kalmıştır." denildi.
Sayıştay Başkanlığı'nın, Samsun Büyükşehir Belediyesi'ne ait 2020 yılı 'Denetim Raporu ve İzlemeye Alınan Bulgular' konulu raporu yayınlandı. Sayıştay Raporu'nda, dikkat çeken bölüm "BULGU 20: Tek Seferde İhale ile Temin Edilebilecek Bazı Mal ve Hizmet Alımlarının Kısımlara Bölünmesi" kısmı oldu.
Raporda, Samsun Büyükşehir Belediyesi'nin bazı mal ve hizmet alımlarında 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu'nu tercih etmeyip, 'doğrudan temine' başvurduğu görüldü. 'Araç kiralama, yedek parça, işçilik ve inşaat malzemeleri' gibi mal ve hizmet kalemlerindeki doğrudan alımlar Sayıştay Raporu'na yansıdı.

İHALE KANUNUNA AYKIRI
Sayıştay Raporu'nda özetle şu ifadelere yer verildi; "Samsun Büyükşehir Belediyesi'nin 2020 yılı mali tablolar ve eki belgelerin incelenmesinde; idare birimleri tarafından yapılan bazı mal ve hizmet alımlarının, tek seferde ihale yoluyla temin edilmeyip, doğrudan temin yöntemiyle, kısımlara bölünmek suretiyle gerçekleştirildiği görülmüştür. 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu'nun 22’nci maddesinin birinci fıkrasının (d) bendinde belirtilen parasal limit, Büyükşehir Belediyesi sınırları dâhilinde bulunan idareler için 97.008,00 TL’dir. İhtiyaç teminlerinde piyasada yapılan fiyat araştırması sonucunda öngörülen parasal limitin aşılacağının tespit edilmesi halinde, ihtiyacın Kanun'un ilgili hükümlerine göre ihale yoluyla temin edilmesi gerekmektedir. Ayrıca, 4734 sayılı Kanun'un 19'uncu maddesine göre açık ihale usulü ile temini gereken ihtiyacın öngörülen parasal sınırların altında kalacak şekilde, adet bazında veya aynı ihale konusu içinde yer alabilecek nitelikteki mal ve hizmet alımları ile yapım işlerinin, kalemlere veya gruplara bölünmek suretiyle temini, 4734 sayılı Kanun’un temel ilkelerine aykırılık teşkil etmektedir."

SALGIN HASTALIKLA İLGİSİ YOK!
Samsun Büyükşehir Belediyesi'nce Sayıştay'a verilen cevapta, 'hizmetlerin aksamaması, salgın hastalık, ivedilik' gibi nedenlerle doğrudan temin yönteminin kullanıldığı belirtildi. Sayıştay ise, "Doğrudan temin yöntemiyle alınıp kısımlara bölünen mal ve hizmetlerin küçük bir kısmı aşağıdaki tabloda gösterilse de yapılan incelemelerde idare tarafından kısımlara bölme işleminin sıklıkla tercih edildiği, yapılan alımların ifade edildiği gibi salgın hastalık, ivedilik gibi nedenlerle ilgisinin olmadığı görülmektedir" denildi.
SAYIŞTAY BAZI ÖRNEKLER VERDİ!
Sayıştay Raporu'nda, "Aşağıdaki tabloda örnekleri ile görüleceği üzere, idarece 2020 yılında doğrudan temin yöntemiyle yapılan bazı mal ve hizmet alımlarını, belirlenen parasal sınırların altında kalacak şekilde kısımlara bölmüş ve böylece 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu'nun 22'nci maddesinin (d) bendi için öngörülen 97.008,00 TL (KDV hariç) tutarındaki parasal limitin altında kalmıştır." denildi.
